ايران و ۱+۵
نوشته شده توسط : مارال

رييس مرکز ديپلماسي عمومي در پاسخ به سوال خراسان در مورد اعلام آمادگي وزير خارجه براي ثبت فتواي رهبر انقلاب در تحريم سلاح هسته اي در سازمان ملل به عنوان سند الزام آور، با اعلام اين که جمهوري اسلامي آمادگي دارد تا اين فتوا را به عنوان سند بين المللي به ثبت برساند گفت : ما اولين کشوري بوديم که خواهان خاورميانه عاري از سلاح هسته اي و کشتارجمعي شديم و در اين راستا نيز کنفرانس هاي گوناگوني برگزار کرديم اما نکته قابل توجه فتواي رهبر انقلاب در حرام دانستن اين گونه سلاح هاست چراکه براي ما هيچ چيزي بالاتر از فتواي رهبري به عنوان يک مرجع تقليد نيست . مهمانپرست برنامه کاري هسته اي ايران را در چارچوب همين فتوا ارزيابي و تاکيد کرد : بر همه ما عمل کردن به اين فتوا واجب است و اين بالاترين دستور العمل کاري ما محسوب مي شود اما برخي کشورهاي غربي ضمن استقبال از اين فتوا گفتند اين دستور مذهبي است و براي دولت شما الزام آور نيست که اين نشان مي دهد آن  ها شناخت دقيقي از اعتقادات اسلامي ندارند؛ با اين حال معتقديم اين فتوا ارزش بسيار بالايي دارد و مي  تواند نقطه  اي تعيين  کننده براي نظام بين  الملل کنوني باشد .وي افزود : ما آمادگي داريم که اين فتوا به عنوان سند بين  المللي به ثبت برسد تا بهانه از کشورهاي مختلفي که به هر شکل سعي مي  کنند نقطه نظرات خود را تحميل کنند گرفته شود.

 

پارچين نظامي است و ربطي به فعاليت هاي هسته اي ندارد

خبرنگار خبرگزاري بلومبرگ آمريکا از سخنگوي وزارت خارجه کشورمان در مورد احتمال ديدار بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از سايت پارچين پرسيد که مهمانپرست در پاسخ وي با بيان اينکه ما تا کنون بيشترين تلاش را براي همکاري با آژانس داشته ايم خاطر نشان کرد : قبلا بازرسان آژانس دو بار از پارچين بازديد کرده اند، پارچين منطقه  اي نظامي است و به فعاليت هاي خود ادامه مي  دهد و هيچ ارتباطي به فعاليت  هاي هسته  اي ندارد. سخنگوي وزارت خارجه همچنين درپاسخ به سوالي در مورد تضمين آژانس براي اينکه بار ديگر با بدعهدي مواجه نشويم چيست؟ گفت : تجربه قبلي باعث شده ما جدي تر از گذشته نسبت به تضمين هاي لازم برخورد کنيم .

 

توصيه هاي آيت ا... سيستاني در عراق وحدت بخش است

در ادامه اين نشست خبري خبرنگاري از سخنگوي وزارت خارجه درخصوص نا آرامي هاي عراق و طرح آيت الله سيستاني پرسيد که وي در پاسخ با بيان اين که مجموعه گروه هاي عراقي حتما بهترين راه حل را براي وحدت اين کشور ارائه خواهند کرد افزود : دشمنان عراق دنبال آرامش در اين کشور نيستند و سعي مي کنند با فتنه هاي مختلف مذهبي و قومي امنيت و ثبات را از عراق دور کنند اما معتقديم مذاکرات و گفتگو ميان گروه هاي عراقي و توجه به توصيه هاي آيت الله سيستاني مي تواند کمک زيادي به انسجام و آرامش داخلي در اين کشور باشد. وي در پاسخ به سؤالي در خصوص اقدامات تروريستي عليه شيعيان پاکستان اظهارداشت : از دولت پاکستان انتظار داريم تا در داخل کشورش تلاش بيشتري را به خرج دهد و همه کشورهاي منطقه بايد کمک کنند تا ريشه اين پديده شوم خشکانده شود که سازمان همکاري اسلامي نقش مهمي در اين بخش دارد.

 

آمادگي ايران براي کمک به تدوين کتب تاريخ کشورهاي تازه استقلال يافته

خبرنگاري با بيان اينکه در محافل دانشگاهي جمهوري آذربايجان اخيراً طرح تدوين تاريخ مشترک ايران و جمهوري آذربايجان مطرح شده، نظر مهمان پرست را جويا شد که وي ايران و جمهوري آذربايجان را داراي مشترکات فراوان، تاريخ، فرهنگ و اعتقادات مشترک خواند و افزود: ما حتماً آمادگي داريم که به تدوين تاريخ کشورهاي تازه استقلال  يافته شوروي سابق کمک کنيم. بخشي از تاريخ و هويت آنها در اسناد زبان فارسي وجود دارد و متخصصان کشور ما براي تدوين تاريخ کشور آنها آماده همه  گونه همکاري هستند.

 

اطلاعي از آمريکايي گم شده نداريم

مهمانپرست در پاسخ به سوالي درباره مفقود شدن مامور سابق FBI و اين ادعا که وي در سفر به ايران ناپديد شده است نيز گفت: ادعاهايي که در اين زمينه مطرح مي شود دقيق نيست و ما اعلام کرديم که هيچ اطلاعي در اين زمينه نداريم. مسائل مربوط به سوريه از ديگر مباحث مطرح شده در نشست خبري روز گذشته سخنگو بود . وي افزود : ما تمام تلاش خود را براي عملي شدن طرح ايران و طرح اسد به کار گرفته ايم و عفو و آزادي بيش از 2000نفر از زندانيان سوري که جنايتي نکرده بودند در هفته گذشته در راستاي همين اقدامات است . مهمانپرست در پاسخ به سوال ديگري درباره آخرين وضعيت دو مهندس ايراني ربوده شده در سوريه گفت: در رابطه با دو مهندس ايراني تلاش ها ادامه دارد و همه ظرفيت ها براي آزادي مهندسان به کار گرفته شده است که اميدواريم هرچه سريعتر به نتيجه برسد و هموطنان مان به کشور باز گردند.

 

واکنش مهمانپرست به "اينترنت چمداني"

رامين مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران در مورد خبرهايي مبني بر اينکه آمريکايي ها طرح "اينترنت چمداني" را عليه کشورهاي منطقه در دستور کار خود قرار داده اند، اظهار داشت: اين طرح با هدف جنگ نرم عليه کشورهاي مستقل صورت مي گيرد و بسياري از کشورهاي غربي تصورشان اين است که مي توانند از طرق مختلف به اين کشورها فشار وارد کرده و افکار عمومي ملت هاي منطقه را تحت تاثير قرار دهند.ما به آنها توصيه مي کنيم تا از اين گونه اقدامات دست بردارند چراکه آنها ملت ايران را به خوبي مي شناسند و مي دانند که با حضور در مراسم راهپيمايي 22 بهمن همانند گذشته جواب دندان شکني با دفاع خود از نظام و آرمان هاي آن به دولتمردان غربي خواهند داد.پيشتر يک رسانه غربي خبرداده بود : اينترنت چمداني به زودي اجرا خواهد شد.




:: موضوعات مرتبط: داخلی , ,
:: برچسب‌ها: ایرانو 5+1"مذاکره ,
:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: